مدرسان واحد درسی آشنایی با مهارتهای اجتماعی تقدیر شدند.
بهگزارش روابطعمومی دانشگاه شیراز، در مراسمی باحضور هیئترئیسه دانشگاه، ضمن ارزیابی واحد درسی آشنایی با مهارتهای اجتماعی، از مدرسان این درس در نیمسال تحصیلی1402-1403 تقدیر شد.
دکتر زهرا قاسمنژاد، مدیر برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز در مراسم تقدیر مدرسان واحد درسی آشنایی با مهارتهای اجتماعی که صبح چهارشنبه، ۱۸ بهمنماه در سالن کنفرانس دفتر ریاست د انشگاه ترتیب یافت، با یادآوری اینکه باتوجه به اهمیت و ضرورت موضوع آموزش مهارتهای اجتماعی به دانشجویان ورودی جدید، این واحد درسی با تصویب هیئترئیسه دانشگاه و برنامهریزی معاونت فرهنگی و اجتماعی، در نیمسال اول تحصیلی 1402-1403 ارائه شد، توضیح داد: درس آشنایی با مهارتهای اجتماعی با محوریت مهارتهای خودآگاهی، مهارتهای شناخت هیجانات و عواطف و مهارتهای پیشگیری و مقابله با آسیبهای اجتماعی برای نخستینبار در دانشگاه شیراز ارائه شد.
وی با توضیح اینکه مهارتهای اجتماعی، مجموعه مهارتهایی است که برای افزایش تواناییهای روانیاجتماعی افراد آموزش داده میشود و فرد را قادر میکند که بهطور مؤثر با مقتضیات و کشمکشهای زندگی روبهرو شود، بیان کرد: هدف درس مهارتهای اجتماعی ایجاد یک رویکرد کلنگر برای توانمندکردن دانشجو بهمنظور شناخت خود، دیگران و محیط دانشگاه است و دانشجو در این درس در سه محور اصلی آموزش دیده و مهارت لازم را کسب مینماید.
مدیر برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز گفت: روش آموزشی این درس، روشهای کارگاهی، بازدید میدانی، همایش و رویداد پیشبینی شده بود و برخی از مباحث به دلیل اهمیت موضوع و عملی بودن آن در قالب رویداد برگزار گردید؛ اما با توجه به تعداد بالای دانشجویان و تراکم آموزشی، مدل کلاسی-همایشی ارائه .
وی ادامه داد: مدرسان این دورهی آموزشی با شاخصهایی مانند ارتباط رشتهی تحصیلی با محتوای آموزشی، تجربهی تدریس و برگزاری کارگاه، آشنایی با ویژگیهای گروه مخاطبان و... با همکاری برخی از اعضای هیئت علمی و مرکز مشاوره دانشگاه انتخاب شدند.
بهگفتهی دکتر قاسمنژاد، این دورهی آموزشی که با تدریس ۲۰نفر از مدرسان ترتیب یافت، در قالب ۴۴ گروه آموزشی ویژهی ۱۸۰۰ نفر از نودانشجویان برگزار شد و علاوهبر ۱۶ کلاس آموزشی، در سه همایش بزرگ و یک مجموعه کارگاه ارائه گردید و بهمنظور افزایش بهرهوری بیشتر، بخشی از نمرهی پایانی این واحد درسی، به تولید محتوای آموزشی از متن درس اختصاص یافت که در محورهای ۱.گرافیکی: طراحی پوستر، ۲. نمایشی: کلیپ، نقد فیلم، موشنگرافی، ۳. صوتی: پادکست، ۴. هنری: نقاشی و خوشنویسی، شعر، داستان کوتاه و ۵. پژوهشی: تهیهی گزارش از محتوای کتاب درس مهارتهای اجتماعی، تولید پاورپوینت، تحلیل و نقد یک کتاب به انتخاب دانشجو و مرتبط با مبحث درس با تأیید استاد کلاس و در قالب رویداد مسابقهای با عنوان «رویداد مسابقهی بینگو» برگزار شد و حاصل آن، بالغبر 500 اثر ازسوی دانشجویان بود.
مدیر برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز نظر خود را پیرامون ارزیابیهای انجام شده ابراز کرد و گفت: به طور کلی، آنچه که مسلم است این است که اهداف اجرای این طرح، در طولانیمدت اثربخشی خود را در مقایسه با شرایط ارائهنکردن این طرح نشان خواهد داد. اما قطعا اجرای هر طرحی در مراحل اولیه، نقاط قوت و ضعفی دارد که باید مورد کنکاش قرار گیرد، از همینرو تلاش شد تا با نظرسنجی از اساتید اجراکنندهی دوره و دانشجویان شرکتکننده، به بررسی همهجانبهی نقاط قوت و ضعف آن پرداخته شود تا دید بهتری نسبت به هدفگذاری و شیوهی اجرای آن در طول مسیر به دست آید.
بهگفتهی این مقام مسؤول: براساس نظرسنجی انجام گرفته، از نظر دانشجویان، شیوهی تدریس اساتید دوره در افزایش میل و رغبت دانشجویان به فعالیتها و اهداف دوره، قابل قبول و مؤثر بوده است. بهطوریکه در شیوهی ارائهی مطالب نیز، اولویت دانشجویان تدریس استاد در کلاس و سپس، برگزاری کلاس و همایش بهصورت مشترک بوده است.
دکتر قاسمنژاد اضافه کرد: از میان محتواهای ارائه شده، محتوای خودشناسی و مهارتهای ارتباطی بیشترین همخوانی را با نیاز دانشجویان داشته است. در این خصوص، زمانبندی ارائهی همایشها و کلاسها بیشتر مورد انتقاد بوده است که این مهم، توجه و هماهنگی ویژهی مسؤولان را میطلبد. درنهایت، براساس نظر دانشجویان، محتواهای ارائه شده در این دوره، تا حد مطلوبی توانسته است آنها را به شرکت در دیگر دورههای روانشناسی و نیز، حضور در جلسات مشاوره و رواندرمانی ترغیب کند که میتواند یکی از اصلیترین نقاط قوت برگزاری این دوره، متناسب با هدف اجرای آن برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و روانی باشد.
در ادامهی این نشست دکتر حامد تقوایی (معاون فرهنگی اجتماعی)، دکتر علی حفیظی (معاون پژوهش و فناوری)، دکتر مسلم باقری (معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی) و دکتر جواد تشخوریان (مدیر حوزه ریاست) نیز هرکدام ضمن تقدیر از مدرسان این دوره، پیرامون اهمیت و ضرورت برگزاری این واحد درسی سخن گفتند.
همچنین، مدرسان این واحد آموزشی در این جلسه، تجربیات و انتقادات و پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح کردند.
لزوم برگزاری ایجاد محتوای واحد، ضرورت افزایش تعداد جلسات آموزشی و برگزاری دورههای تکمیلی مانند اردوهای دانشجویی و...، امکان ارتباطگیری با والدین دانشجویان، تنظیم و تدوین کتاب تدریس این دورهی آموزشی، رصد دانشجویان شرکتکننده، لزوم معرفی ظرفیتهای مختلف دانشگاه و فعالیتهای دانشجویی در این دوره، لزوم پیگیری تصویب و اجرای این واحد درسی ازسوی وزارت علوم و ارائهی تجربیات این حوزه به دیگر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ازجملهی پیشنهادات مطرحشده ازسوی حاضران در جلسه بود.
در پایان این نشست نیز از مدرسان واحد درسی آشنایی با مهارتهای اجتماعی و دکتر زهرا قاسمنژاد، بهعنوان مسؤول اصلی برگزاری این دوره، با اعطای لوح و هدایایی تقدیر شد.
برای مشاهده تصاویر بیشتر اینجا را کلیک کنید.