
زیست بوم کسب و کار
زیست بوم کسب و کار
بهره برداری اقتصادی از دانشجویان به عنوان مهمترین منابع انسانی در اختیار دانشگاه ها می تواند تاثیر قابل توجهی بر چرخه اقتصادی کشور داشته و از طرفی موجب تقویت مهارت های جدید و کاهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی شود. به طور کلی کسب و کار در هنگام تحصیل، در صورت جهت دهی و مدیریت مناسب، نه تنها مانع پیشرفت تحصیلی نمی͏شود بلکه علاوه بر تامین بخشی از هزینه های تحصیل به افراد اعتماد به نفس داده و با تقویت مدیریت زمان و مهارتهای شخصی و سازمانی موجب پیشرفت تحصیلی آنها خواهد شد. همچنین کسب و کار هدفمند در دوران دانشجویی با تقویت مهارتهای تخصصی و عمومی و افزایش تجربه و تقویب رزومه کاری، احتمال استخدام دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی را افزایش میدهد. ورود به بازار کسب و کار در دوران دانشجویی، سبب میشود که تا حد زیادی ریسک پذیری و انعطاف پذیری افراد را بالاتر ببرد. دانشجویان در حین کار با محیط واقعی کسب و کار آشنا شده، دشواری͏ های محیط کار واقعی را احساس می کنند، معمولاً با کارهای اداری، نامه نگاری، اصول و فنون مذاکره، نحوه تعامل با مشتری، مباحث مالی، مدیریتی و … آشنا می͏ شوند. لذا اینگونه دانشجویان، شرایط مناسب͏تری را جهت یافتن شغل مناسب پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه خواهند داشت. هدف از برنامه͏ریزی این طرح شبکه͏سازی ظرفیت͏های آموزشی، پژوهشی، و فرهنگی در دانشگاه و سازمان های متولی امر آموزش و تولید در خارج از دانشگاه در راستای آموزش تخصصی و مهارت محور دانشجویان، ایجاد بستر ارایه تولید و عرضه محصولات و خدمات دانشجویی و کسب و کار، بسترسازی تشکیل هسته های فناور و نوآور و جهت دهی هسته͏ها در راستای تشکیل شرکت͏های دانش͏بنیان در طی یک برنامه مدون می͏باشد. بدیهی است این اهداف و مهارت͏ ها از طریق سیستم آموزشی فعلی قابل ارایه نبوده و لازم است بر اساس یک زیست بوم جامع، برنامه ریزی و اجرا گردد.
از لحاظ ساختاری طرح زیست بوم دارای دو حلقه موازی زیست بوم کسب و کار و زیست بوم کارآفرینی و متشکل از پنج واحد اداری مالی، واحد آموزش، واحد تولید، واحد فروش و واحد خدمات می͏ باشد. در هاب آموزش، آموزش تولید محصولات و ارایه خدمات در حوزه های هنر، صنایع دستی، کشاورزی، دامپزشکی، فنی-مهندس و علوم انسانی ارایه می͏ شود. بعد از ارایه آموزش͏ های تخصصی و توانمند͏سازی در حوزه کسب و کار، تولید محصولات و ارایه خدمات تولید در هاب تولید مدیریت می͏شود. سپس محصولات و خدمات قابل ارایه، در هاب فروش در قالب بسترهای مجازی و فیزیکی در بازار ارایه خواهد شد.