رهبر انقلاب:

اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصه‌ی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّت های بزرگی وجود دارد.  

بهار 1403

زیست بوم کسب و کار دانشجویی

بهره برداری اقتصادی از دانشجویان به عنوان مهمترین منابع انسانی در اختیار دانشگاه ها می تواند تاثیر قابل توجهی بر چرخه اقتصادی کشور داشته و از طرفی موجب تقویت مهارت های جدید و کاهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی شود. به طور کلی کسب و کار در هنگام تحصیل، در صورت جهت دهی و مدیریت مناسب، نه‌ تنها مانع پیشرفت تحصیلی نمی͏شود بلکه علاوه بر تامین بخشی از هزینه های تحصیل به افراد اعتماد به‌ نفس داده و با تقویت مدیریت زمان و مهارت‌های شخصی و سازمانی موجب پیشرفت تحصیلی آنها خواهد شد. همچنین کسب و کار هدفمند در دوران دانشجویی با تقویت مهارت‌های تخصصی و عمومی و افزایش تجربه و تقویب رزومه کاری، احتمال استخدام دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی را افزایش می‌دهد. ورود به بازار کسب و کار در دوران دانشجویی، سبب می‌شود که تا حد زیادی ریسک‌ پذیری و انعطاف‌ پذیری افراد را بالاتر ببرد. دانشجویان در حین کار با محیط واقعی کسب و کار آشنا شده، دشواری͏ های محیط کار واقعی را احساس می کنند، معمولاً با کارهای اداری، نامه نگاری، اصول و فنون مذاکره، نحوه تعامل با مشتری، مباحث مالی، مدیریتی و … آشنا می͏ شوند. لذا اینگونه دانشجویان، شرایط مناسب͏تری را جهت یافتن شغل مناسب پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه خواهند داشت. هدف از برنامه͏ریزی این طرح شبکه͏سازی ظرفیت͏های آموزشی، پژوهشی، و فرهنگی در دانشگاه و سازمان های متولی امر آموزش و تولید در خارج از دانشگاه در راستای آموزش تخصصی و مهارت محور دانشجویان، ایجاد بستر ارایه تولید و عرضه محصولات و خدمات دانشجویی و کسب و کار، بسترسازی تشکیل هسته های فناور و نوآور و جهت دهی هسته͏ها در راستای تشکیل شرکت͏های دانش͏بنیان در طی یک برنامه مدون می͏باشد. بدیهی است این اهداف و مهارت͏ ها از طریق سیستم آموزشی فعلی قابل ارایه نبوده و لازم است بر اساس یک زیست بوم جامع، برنامه ریزی و اجرا گردد. 

 

از لحاظ ساختاری طرح زیست بوم دارای دو حلقه موازی زیست بوم کسب و کار و زیست بوم کارآفرینی و متشکل از پنج واحد اداری مالی، واحد آموزش، واحد تولید، واحد فروش و واحد خدمات می͏ باشد. در هاب آموزش، آموزش تولید محصولات و ارایه خدمات در حوزه های هنر، صنایع دستی، کشاورزی، دامپزشکی، فنی-مهندس و علوم انسانی ارایه می͏ شود. بعد از ارایه آموزش͏ های تخصصی و توانمند͏سازی در حوزه کسب و کار، تولید محصولات و ارایه خدمات تولید در هاب تولید مدیریت می͏شود. سپس محصولات و خدمات قابل ارایه، در هاب فروش در قالب بسترهای مجازی و فیزیکی در بازار ارایه خواهد شد.

چرتکه و کمند

 در حال حاضر جشنواره کارآفرینی و تولیدات دانشجویی چرتکه با هدف ایجاد درآمد برای دانشجویان و زمینه‌سازی برای کارآفرینی پس از دانش آموختگی زیر نظر معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز به صورت سالانه برگزار می͏گردد. در این رویداد دانشجویان، محصولات تولیدی خود را در نمایشگاه عرضه کرده و دانشگاه خدماتی در حوزه آموزش و تولید محصئلات ارائه نمی کند.